دوره دانش افزایی «تفکر تریز در یاددهی و یادگیری» در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ توسط مرکز آموزشهای آزاد و مجازی در ساعت ۱۲-۱۰ به صورت مجازی برگزار شد.
کارگاه تفکر تریز در یاددهی و یادگیری بر کاربرد اصول تریز (TRIZ) برای حل خلاقانه مسائل در فرآیند آموزش و یادگیری تمرکز داشت. TRIZ که مخفف "نظریه حل مسئله ابداعی" است، مجموعهای از ابزارها و روشها را ارائه میدهد که به افراد کمک میکند تا به طور سیستماتیک به راهحلهای نوآورانه دست یابند.
خلاصه کارگاه:
این کارگاه شامل موارد ذیل بود:
· معرفی تفکر تریز: آشنایی با مبانی و تاریخچه TRIZ و چرایی اهمیت آن در حوزهی یاددهی و یادگیری.
· اصول نوآوری تریز: آموزش اصول پرکاربرد تریز و چگونگی به کارگیری آنها برای غلبه بر تضادها و چالشهای آموزشی.
· شناسائی و تحلیل تناقضها و ارائه راهکارهای بر طرف نمودن آن: یادگیری نحوه شناسایی تضادها و تناقضات در محیط آموزشی (مثلاً بین نیاز به یادگیری عمیق و زمان محدود) و استفاده از ماتریس تضاد برای یافتن راهحلهای نوآورانه.
· کاربرد عملی در یاددهی و یادگیری: با ذکر مثالهای از دانشگاههای برتر دنیا
هدف اصلی این کارگاه توانمندسازی اساتید و طراحان آموزشی است تا با رویکردی سیستماتیکتر و خلاقانهتر به مسائل و چالشهای آموزشی نگاه کنند و به جای تکرار راهحلهای سنتی، به راهحلهای نوآورانه و اثربخش دست یابند. این امر منجر به بهبود کیفیت یاددهی و افزایش عمق یادگیری میشود.