۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

یکشنبه‌های معاونت آموزشی(12) _آموزش و آزمون در محیط LMS؛ اشتراک ایده‌ها و تجارب


حدود یک سال است که کرونا شرایط و سبک زندگی تمام مردمان جهان را تغییر داده است. این تغییر و تحول در همه ابعاد بوده و حوزه آموزش عالی نیز از آن مصون نمانده است. دو نیمسال گذشته در دانشگاه‌ها، آموزش به صورت کاملا مجازی برگزار شده و هم اساتید و هم دانشجویان تجارب مفیدی در حوزه استفاده و به‎کارگیری از نرم‌افزارها و امکانات متنوع فضای مجازی تجارب جدید و ارزشمندی را به دست آورده‌اند.
به همین مناسبت، وبینار این یکشنبه معاونت آموزشی به موضوع "آموزش و آزمون در محیط LMS؛ اشتراک ایده‌ها و تجارب" اختصاص داشت.
آقای دکتر مهدی سیف برقی، عضو هیئت علمی گروه صنایع دانشگاه الزهرا در ابتدای جلسه نحوه تهیه آزمون در فضای LMS را توضیح داده و تنظیمات و نکات مهم را در خصوص برگزاری بهتر آزمون، رعایت عدالت و جلوگیری از تقلب دانشجویان یادآوری کردند.
خانم دکتر صدیقه شمس، عضو هیئت علمی گروه آمار، نحوه کار با نرم‌افزار SnagIt را شرح دادند. این نرم‌افزار امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری از صفحه دسکتاپ شما را فراهم می‌کند و برای ساخت فیلم‌های آموزشی در کلاس‌های مجازی کاربرد دارد. بعلاوه امکان صداگذاری (Narration) روی فیلم، استفاده از تخته (بورد) برای تدریس و ویرایش فیلم و عکس ضبط شده هم وجود دارد. ایشان اظهار خوشحالی کردند که دانشگاه الزهرا توانسته به سرعت وارد عرصه آموزش مجازی شود و عملکرد اساتید به گونه‌ای بوده است که قابل مقایسه و رقابت با کلاس‌های حضوری و سنتی است.
شما می‌توانید نرم‌افزار SnagIt را از آدرس ذیل دانلود کنید:
http://www.tucows.com/preview/195062/SnagIt
سخنران بعدی این وبینار خانم دکتر زهرایی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بودند که تجربه ابتلا به ویروس کوید 19 را داشته و خوشبختانه توانسته‌اند از این دوران سخت به سلامت عبور کنند. دکتر رضایی اشاره کردند که خانم دکتر زهرایی فعالیت قابل‌توجهی (حدود 150 فعالیت) در دوران بیماری‌شان در LMS به ثبت رسانده‌اند.

در ابتدا، دکتر زهرایی در خصوص تجارب خود در دوره ابتلا به کرونا و نحوه تعاملشان با کلاس‌های مجازی صحبت کردند و در ادامه نرم‌افزار ZD Soft Srcreen Recorder را معرفی کردند. این نرم‌افزار هم، برای ضبط تصویر و فیلم از صفحه دسکتاپ به کار می‌رود و تمام امکاناتی را که برای نرم‌افزار قبلی ذکر شد، دارا است. ایشان نرم‌افزار ZD Soft را کاربرپسند(user friendly) خواندند و افزودند که با اینکه فردی غیرفنی در حوزه فناوری اطلاعات هستند، ولی به راحتی توانسته‌اند از آن در جریان تدریسشان استفاده کنند. نحوه کار با این نرم‌افزار، اضافه کردن تصویر همزمان مدرس به فیلم ضبط شده از طریق فعال کردن وب‌کم نرم‌افزار، ادیت و تنظیمات موردنیاز برای داشتن تجربه بهتر با ZD Soft از دیگر مواردی بود که ایشان به آنها پرداختند.
سپس خانم دکتر صدیقه دادرس، عضو هیئت علمی گروه فیزیک، در خصوص تجارب خود در آموزش مجازی سخن گفتند. ایشان با ثبت حدود 450 فعالیت در LMS، در بین اساتید دانشگاه الزهرا رکورددار هستند و مزایا، معایب، چالش‌ها و راهکارهای موجود در آموزش مجازی را شرح دادند و بیان کردند که از سه طریق واتساپ، LMS و Adobe Connect سعی کرده‌اند که تمام محتوا و حال و هوای کلاس‌های درس حضوری را به دانشجویان منتقل کنند و استرس و نگرانی‌های این ارتباط مجازی را از این طریق به حداقل برسانند.
آقای دکتر وحیدرضا میرزائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، در همان ابتدای صحبتشان یک آزمون 3 دقیقه‌ای با 8 سوال برگزار کردند. در این آزمون، نه تنها پاسخ درست، بلکه سرعت عمل در پاسخگویی نیز امتیاز به همراه داشت. در ادامه، دکتر میرزائیان هم طریقه طراحی و برگزاری آزمون مربوطه را شرح دادند و هم پاور پوینت 2019 (و نه ورژن‌های قبلی) را نرم‌افزار خوبی برای تولید محتواهای مناسب برای کلاس‌های آفلاین معرفی کردند.
جلسه به سنت باقی جلسات، با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان و مجریان به پایان رسید.
برای دسترسی به فایل ارائه خانم دکتر شمس اینجا را کلیک کنید.
برای دسترسی به فایل ارائه خانم دکتر دادرس اینجا را کلیک کنید.
SlideShow

تاریخ به روز رسانی:
1399/10/20
تعداد بازدید:
4082
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+ فاکس : 982188067895+
 Amouzesh[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.