۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

یکشنبه های معاونت آموزشی(26)_ معماری فضاهای آموزشی

 
 
 
  
 
  معماری فضاهای آموزشی

 بیست و ششمین وبینار یکشنبه‌های معاونت آموزشی مملو از رنگ و نور و نقش و نگار بود. این وبینار با موضوع "معماری فضاهای آموزشی" در تاریخ 26 اردیبهشت 1400 از ساعت 19 الی 21 برگزار شد. مجریان این هم‌اندیشی خانم دکتر فاطمه کاتب، معمار برجسته و رئیس سابق دانشکده هنر، و آقای دکتر مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بودند.
در ابتدا خانم دکتر کاتب به زیبایی در خصوص رنگ در فضاهای آموزشی مطالبی را شرح دادند. ایشان با ارائه توضیحات و نمایش تصاویری از فضاهای آموزشی رنگارنگ نشان دادند که چگونه با استفاده درست از رنگ و نور، می‌توان محیط‌های آموزشی سرد و بی‌روح را به فضاهایی جذاب و نشاط‌آفرین تبدیل کرد. ضمنا ایشان در خصوص چرخه رنگ، رنگ‌های سرد، گرم و خنثی، رنگ‌های متضاد و مکمل و... نیز مطالبی ارائه کردند.
سپس آقای دکتر رخشانی مهر در مورد طرح مدرسه سبز زاهدان صحبت کردند. ایشان فرمودند که 4-5 سالی است که سازمان نوسازی مدارس کشور به سمت ایده‌ها و طرح‌های نو در ساخت مدارس کشور حرکت کرده است. ایشان افزودند که چندسالی است که این سازمان از نظرات خلاقانه مهندسان مشاور استفاده کرده و از این طریق مدارس از شکل سنتی مکعبی و سربازخانه‌ای خارج شده و به سبک‌های معماری مدرن‌تر و شکیل‌تر رو آورده است. بعلاوه در طراحی نقشه مدارس جدید، توجه به اقلیم و استفاده از پتانسیل‌ها و المان‌های فرهنگی و اقلیمی متفاوت در مناطق مختلف کشور مدنظر قرار گرفته است. در ضمن ایشان تصاویری از مدارس جدید در دست ساخت را به نمایش گذاشتند که علاوه بر معماری مدرن، از رنگ‌ها هم به خوبی در آنها استفاده شده بود.
در ادامه خانم مهندس رحیمی، از سازمان نوسازی مدارس کشور، در خصوص پیشرفت‌ها و طرح‌های اخیر سازمان در خصوص ساخت مدارس زیباتر و رنگین‌تر صحبت کردند و نمونه‌‌هایی از این طرح‌ها را با حضار به اشتراک گذاشتند. از آنها می‌توان به مدارس حیات طیبه و نیز مدارس فاخر اشاره کرد.
در جلسه پرسش و پاسخ انتهایی وبینار، خانم دکتر کاتب نبود رنگ در طراحی فضاهای مختلف در ایران را یک خلا بزرگ شمردند و استفاده از رنگ را هم در فضاهای آموزشی، هم در منازل و هم در فضاهای شهری، راهکاری برای از بین بردن نمای سیاه و سفید شهری در ایران دانستند. با استفاده از رنگ و نور در فضاهای مختلف می‌توان روح و انرژی را به محیط منتقل کرد و کسالت‌بار و منفعل شدن آن جلوگیری کرد. ایشان افزودند که استفاده از رنگ و نور در طراحی‌های داخلی و خارجی الزاما نیازمند هزینه بسیار زیاد نیست. بلکه می‌توان با استفاده از وسایل ارزان ولی با رنگ‌بندی صحیح، نشاط و انرژی را به محیط بازگرداند.
از آنجاییکه رنگ در فضاهای آموزشی مبحثی گسترده است و زمان مبسوط‌تری را می‌طلبد و با توجه به تمایل حضار برای شنیدن ادامه صحبت‌های خانم دکتر کاتب، قسمت دوم این نشست در روز یکشنبه مورخ 9 خرداد 1400 ساعت 19 الی 21 برگزار خواهد شد.
برای دریافت فایل ارائه خانم دکتر کاتب اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل ارائه آقای دکتر رخشانی مهر - یزد اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل ارائه آقای دکتر رخشانی مهر - کرمان اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل ارائه آقای دکتر رخشانی مهر - زاهدان اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل ارائه آقای دکتر رخشانی مهر - طیبه اینجا را کلیک کنید.  
 

 
  
 
  
 
  
 
 

تاریخ به روز رسانی:
1400/02/27
تعداد بازدید:
3356
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+ فاکس : 982188067895+
 Amouzesh[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.